Hvor mange lekeplasser tilpasset funksjonshemmede finnes det i NORGE ?

Categories Blogg

Licensed from: paulbr75 pixabay.com

 

Jeg har jo selvsagt nå etter vi selv fikk barn som er sterkt funksjonshemmet, begynt å tenke litt annerledes. Men når sant skal sies satt også min eldste datter lenge i rullestol og trengte mye pleie i 2015. Heldigvis endte det godt, men hun følte seg både utenfor og ensom. Noe sikkert altfor mange barn som sitter i rullestol er, mens venner springer rundt …smiler & ler..De kan ikke delta på samme tingene, og hva gjør samfunnet med dette? Hvor mange lekeparker tilpasset en rullestolbruker finnes der ute? Hvor mange aktiviteter og lekeapparater? Jeg er nok ikke den første til å tenke denne tanken, kanskje det allerede jobbes med dette?  ikke vet jeg – men jeg kjenner jeg virkelig brenner for å dele disse tankene iallefall….

Under ser du mine to yngste i 2015 året før Zarah Angelica ble født….Tapre Camilla <3 

Over til saken, jeg googlet etter et lekeapparat med fuglerede som befinner seg i ene parken her, den blir så godt likt av barna. Og virker så utrolig solid ut.
Jeg ble nysgjerrig på hva kvalitet kostet, og hele stativet lå rundt 30 000…. Hahaaa…litt av noen priser, men poenget var at hos leverandøren fikk jeg sett ting jeg aldri har sett før. Ikke engang på Statens Senter for epilepsi, eller på selveste Rikshospitalet….Eller ved andre boliger, byparker eller byggefelt.

Jeg fant nemlig !! lekeapparater til rullestolbrukere. Trampoline, føyse, eller huske som de sier på østlandet. De hadde vipper, karuseller og enda mer. Jeg fikk hakeslipp, og samtidig tårer i øynene. Hva er det som foregår i det her landet, eller prioriteringer av penger og hva de skal gå til. Hvorfor har jeg ikke sett dette noen plass !!? De svakeste får jaggu gjennomgå på alle mulige måter. Jeg tenkte så på vår egen bypark og lekeplass for barna. Hele, absolutt hele byparken er dekket med sand. Ikke en eneste rullestolbruker kan enkelt trille rundt å leke med de andre barna, jeg tenker fremover…..ville jeg kunnet få med meg byen vår på et spennende prosjekt, en lekeplass for handikappede barn ?  Kunne ikke staten innvilget hver Kommune i landet et beløp så våre handikappede barn iallefall har EN lekeplass/møteplass for å kunne føle seg som en større del av felleskapet med andre barn !?  Det burde ligge fast handlingsplan på dette….
Diskriminering av de svake her i samfunnet skjer ALTFOR OFTE !!! og  all URETT MÅ TA SLUTT !!   

Jeg skal be firma om tillatelse om å få dele bildene dems av lekeapparatene, for virkelig var de imponerende !

Dette hadde vært et nydelig & meningsfylt prosjekt å jobbe med, tenk om vår Kommune kunne være den første i landet som fikk en slik park <3 
Tenk om vi kunne få støtten til å realisere dette !

Kanskje jeg får søke noen fond, legater e.l å realisere drømmer så de handikappede barna kan få kosa seg mer de også 🙂  
Hmmm…jeg husker kommunen stakk av med noe tomt fra bestefaren min i sin tid, pga noe måtte bygges. Men det ble aldri slikt, og de tok den tomten ifra han, eller dvs han ble tvunget til å selge, på falskt grunnlag. Pga Kommunen gjorde aldri det de sa de skulle, og han ble bitter og irritert. Tomtene står nå som friområde, og det er stort. Kanskje dette ville være den riktige plassen for dette formålet <3 Da tenker jeg min bestefar ville blitt glad !!!
Jeg skal jaggu meg undersøke dette nærmere 🙂

Hjelp meg å spre budskapet om du synes dette er en god ide !!

 

#karmøykommune

#Lekeplassfunksjonshemmede

#zarahangelica

#tilrettelegging

#trivselforalle

3 kommentarer

3 thoughts on “Hvor mange lekeplasser tilpasset funksjonshemmede finnes det i NORGE ?

  1. Hvordan kan en tilpasse en lekeplass til barn i rullestol??? Ville evt vært en drit kjedelig lekeplass for resten av barna. Skjønner det er drit for de som er funksjonshemmede men når jeg var ung klarte vi helt fint å leke uten lekeplasser.
    G -16

  2. Mikael: Skjønner ikke at du engang tar deg tid til å legge igjen en så pessimistisk kommentar. Går ikke ann å gi opp noe før en har prøvd ! Kan skjønne det går, og kan skjønne det vil være lekeapparater for alle barn i samme park, eller ikke. Kanskje t.o.m de funksjonshemmede vil ha en park helt for seg selv de også. . Poenget må jo være å få integrere flest mulig i samfunnet…At alle barn får oppleve et fellesskap. Så fint du har klart deg uten lekeplass, det går også fint 🙂

  3. Håper du får det til!
    I hagen har vi laget en stående sandkasse, men aller helst vil min datter være der det er andre barn. Tenk å fått bare noen tilpassede lekeapparater på felles lekeplass ❤, med selvfølgelig et brukbart underlag😊! Lykke til! Jeg deler!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *