Døden…

Categories Blogg

Det å våkne av gråtende barn er noe av det som får hele meg til å stivne. Jeg skvetter like godt hver gang. Zarah Angelica først med anfall, og etter 7.5 min gav det seg. Så sovnet vi godt sammen. Og så kom det gråt, men ikke fra henne denne gang. Leander sto ved sengekanten og gråt høylytt. Både jeg og Zarah Angelica våknet, tok på lyset å fikk han under dynen. Det tok litt tid før han roet seg, og da kom det frem – jeg vil ikke dø mamma. Det kom så uventet at han reflekterer over liv & død nå. Jeg har flere ganger tenkt på hvot forferdelig det vil være om han mister Zarah Angelica, det blir grusomt for oss alle såklart. Men Leander har vært så utrolig knyttet til henne siden hun ble født, han har aldri vært sjalu. Han har bare ønsket henne godt, og har en enorm omsorg for henne konstant. Selv når vi kjapt forlater rommet for å hente noe i naborommet, så kan han si : Jeg passet på henne imens du var borte mamma ..,

Siden han var 2.år har han vært slikt, den godheten rører meg dypt. Og vi merker at han er veldig sensitiv etter alt han har opplevd i forhold til Zarah Angelica, han skjønner hun er syk. Han trøster henne, gir henne leker, klapper henne, synger for henne og får henne til å smile. Han sier plutselig: Stakkars Zarah som ikke kan hente lekene sine selv. Han er et nydelig vesen, og den knytningen de har er veldig spesiell. Vi må håpe og be om at Zarah Angelica får lov å leve lenge. Vi skal iallefall gjøre alt som står i vår makt for å gi henne det beste livet hun kan få mens hun er med oss !  Leander er virkelig hennes lille helt, og det gjør meg så vondt når han ikke har det bra. For han fortjener virkelig masse trygghet og kjærlighet etter alt han har vært oppi, og fremdeles er. Han er bare herlig <3  Gråter Leander reagerer Zarah, ler han så smiler hun..Så de to er veldig synkronisert <3

Opphold på Haukeland i 2016 – En stolt storebror passer på…

Man kan tydelig se hvor begeistret Leander er i søstera si, helt nydelig vettu 🙂


Et av oppholdene på rikshospitalet 2016, leander har tatt med en blomst til Zarah Angelicas øre…

Ja de her to holder godt fast i hverandre, når Leander kom gråtende i natt fikk han komme oppi senga til meg og Zarah Angelica. Vi sover i 2.etg mens Leander & pappan sover i 3. etg – så han har gått  et stykke i natten. Han ville han ha henne i midten <3 for han ville klappe på henne, så herlig vettu. Og praten gikk om livet og døden, ingenting tar slutt – og det venter nye eventyr på oss selv etter døden.

Det er trist å høre at han er så skremt av ting han hører, plastikken kommer til å ta livet av oss sa han. Herlighet, barna får med seg alt. Og det er så viktig å få dem til å leve, istedenfor å frykte døden. Døden er skummel for mange, og det er så leit. For døden er jo en så naturlig del av livet, men mange frykter det ukjente. Og frykten tar omtrent livet av folk, åndeverden er vakker og det er i grunn for få som går i dybden på det tror jeg. Tenker man mer på døden enn å nyte livet, så er man på en måte allerede død….

For min del har det å jobbe med healing, ta del i sirkler og selvutvikling ført meg enda nærmere en helhet jeg ikke har kjent på før – man kjenner en fred og stillhet i seg selv.  Og den opplevelsen det er å ha våre avdøde så nært er rett og slett magisk <3  Etter Zarah Angelica kom i forstelivet har enda mer skjedd, hun fikk oss til å fokusere enda mer på både healing, krystaller, mediumskap & selvutvikling som var lagt litt til sides. Lydhealingen har også blitt mer brukt enn før. Og det er fantastisk hvor rolig man kan få barna bare ved å legge en trygg hånd på dem. Uten det åndelige tror jeg ikke vi hadde hatt det overskuddet vi har oppi alt..Det å kjenne en helthet på denne måten er virkelig en frihet <3

Jeg foreslo til Leander at vi igjen skal ha en male dag, ja da må vi ha på sånn fin musikk sa han 🙂   Vi spiller meditasjonsmusikk når vi maler. Og Leander går alldeles i transe, slapper av å nyter det. Akkurat maleterapi har jeg brukt på de andre barna også, det er en fantastisk måte å få barna til å slappe av, mens de prater om ting de har på hjertet. Jeg fikk skrøtt av Leander for at han var så flink å vekke meg, for å prate om noe som gjorde han redd. Det er godt å kunne lære dem tidlig at det er viktig å prate om ting, for det skal vi alltid ha tid til for våre barn. Samfunnet i dag er så altfor stressete, og vi som foreldre må ta ansvar for våre små hjerter å bruke all tid vi kan på dem…Det er jo så utrolig verdifullt når barna er lykkelige <3 

Ellers har Zarah Angelica vært i storform i dag også !  Hun hadde besøk av både synspedagog og Spes.ped. Hun elsker virkelig spes.ped damen. Og nå skal hun gå av med pensjon. Så det blir trist, men håper å få hun på en kaffi visitt innimellom.
Det ble litt rulling uten matte i dag, dermed har hun fått hjelm – hender jo hun får anfall hvor hun deiser hodet i gulvet. Men alt gikk fint, og uten matte sklir hun litt mer der hun vil 🙂


Se det her !! 🙂 hehee….Hun klør seg selv i nesa og ansiktet når hun mates. Briller må av og vaskekluten frem. For maten gnis rett og slett over alt !
  Titter uskyldig på kameraet, i grunn er det vel litt uvant for henne med alle disse bildene. Linsen frem i tide og utide for å kunne lage en blogg 🙂
man får jaggu mye bilde minner etterhvert ja, kjekt å ta bilder. Men uvant med så mange øyeblikk en vil fange opp …


Etter leketid var det oppi favorittstolen å leke litt, men hun ble så vill at lekene fløy vegg imellom pga hun fyker frem og tilbake i ett 🙂

Hihaaa 🙂  dette er gøy !!

Så ble det en litt mer stille stund etterhvert, som endet i et alvorlig langt anfall som ikke lot seg stoppe som ønsket. Men det stanset omsider heldigvis <3

Og når roen senket seg fikk jeg gått igjennom 4 nye leveranser med ting. Jeg blir alldeles rørt over alt det flotte vi får til loppemarkedet. Som disse barbie tingene, som er i tre & plast. Hun jeg fikk det av hadde hatt det som liten, jeg blir helt rørt over at hun vil gi det ifra seg til oss. Det er mye som er vanskelig å ta imot, jeg lærer mye i denne prosessen. Det er så imponerende hva folk kvitter seg med, og at de ikke er bundet til materialistiske ting & tang. Fantastisk å oppleve givergleden, og jeg selv merker jeg blir enda flinkere å kvitte meg med mye. Har liksom alltid hatt en slag skrotnisse i meg, har tenkt at den & den tingen kan komme til nytte, men til slutt er jo huset fullt. Og nå er det er gyllen mulighet for oss å avmaterialisere oss. For virkelig har man for mye i disse dager. Tusen takk for at dere vil hjelpe oss på denne måten alle sammen. Vi fikk også en stor bag med bare nye ting, helt utrolig mye flott. Massevis av klær til barn & voksne, sengeklær, pynt og flere leker m.m Ikke minst en nydelig sovepose som var hjemmelaget !! Det syns jeg virkelig er stort når man gir fra seg så personlige ting, ting man selv har sydd. Tror jeg hadde vært så kry hadde jeg laget noe så flott, at jeg hadde slitt med å gi det fra meg. Jeg er jo som en unge.
Man lærer stadig heldigvis! at tingene skal ikke eie oss….Jo mer ting man har, jo mer arbeid får man 🙂  For enklere liv, ha ferre ting…..

Hjemme sydd pose, den var jo bare nydelig <3 

Ja det blir spennende med dette loppemarkedet, tror vi flytter det til siste helga i august. Spørs om vi får sjans før. Men vi får gi et vink såsnart vi er klar 🙂

 

 

# døden

# loppemarked

# zarahangelica

# cbd

# westsyndrome

# aicardi syndrome

# engel

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Døden…

  1. Skremte meg med overskriften der. Fin og reflektert unge du har. Tanker folk i 50 årene ikke har nådd en gang. Tenker på dere.

  2. Forstår at dagene er helt forskjellige.(Også nettene) Noen døgn er fulle av glede,de få gangene Zarah har lite anfall.Gleden berører hele familien(også henne selv)Når hun har gode dager,har hun hatt muligheter til å sove om natta(lite anfall)Dette gir jo også styrke til dere foreldre som våker over henne hver gang et anfall kommer.IDette virker jo inn på hele familiedynamikken.Andre døgn går jo i ett som når dere må gå på skift for å være klar for Zarah når hun har heftige anfall.Og dere har jo tre barn i tillegg som også krever sitt.Det er som Bergljot sier.”Jeg går til tider med en konstant dårlig samvittighet”(men til tross for mange vonde opplevelser er Bergljot positiv for at barna skal føle på en god opplevelse i hjemmet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *